Social media in de zorg 01 February 2014
Februari 2014 - Tegenwoordig wordt allerlei informatie gedeeld via de social media. Iedereen doet hier aan mee: artsen, patienten, zorginstellingen, managers, verzekeraars, overheden, etc. Voor zorginstellingen liggen hier enorme kansen om hun clienten beter te bedienen, doordat de clienten de zorginstellingen rechtstreeks kunnen benaderen. Clienten van zorginstellingen kunnen hun mening laten horen via de social media.
Inzet social media in de zorg
Internetbureau Redmax heeft de Social Media Monitor Zorg opgezet. De Social Media Monitor Zorg kijkt wat het gebruik is van social media in de zorg sector. Welke kanalen worden het meest gebruikt binnen de zorg? Hoe is de communicatie tussen zorginstellingen en clienten op social media? Uit het meest recente onderzoek (2012) blijkt dat er een duidelijke stijging is te zien van de aanwezigheid van zorginstellingen op social media. Er is echter nog veel vooruitgang te boeken voor zorginstellingen door een betere interactie met de clienten via de social media.
Verbeteren van de kwaliteit van de zorg via social media
Doordat zorginstellingen via de social media direct kunnen communiceren met hun clienten kunnen zorginstellingen de feedback die ze via de social media krijgen gebruiken om de kwaliteit van de aangeboden zorg te verbeteren. WaardeerZorg.nl biedt zorginstellingen dezelfde kansen voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg doordat bezoekers van WaardeerZorg.nl beoordelingen kunnen schrijven voor zorginstellingen.